Predaj cez internet slabo ochraňuje spotrebiteľov, odhalil prieskum

07.12.2012 Bratislava

Brusel 7. decembra (TASR) - Európska komisia dnes uverejnila výsledky rozsiahleho prieskumu internetových stránok predávajúcich hry, knihy, videá a hudbu, ktoré sa môžu stiahnuť do počítača alebo mobilného zariadenia.

Na základe tejto kontroly sa zdá, že viac ako 75 percent týchto internetových stránok nedodržuje pravidlá na ochranu spotrebiteľa. Kontrola sa konala v júni a bola šiesta od roku 2007.

Ide o jav, ktorý sa týka aj zraniteľných spotrebiteľov, ako sú deti. Používatelia sa musia preklikať cez bludisko zmluvných podmienok, aby zistili koľko majú zaplatiť, a deti sa ocitnú v pasci, keď musia zaplatiť za tovary pridané k hrám, ktoré mali byť zadarmo.

Ak sa v takýchto prípadoch vyskytne nejaký problém, domáhať sa záručného a pozáručného servisu je náročné, pretože vo viac ako tretine týchto internetových stránok chýbajú kontaktné údaje.

Príslušné vnútroštátne orgány budú tieto spoločnosti kontaktovať, aby objasnili svoju pozíciu, alebo si opravili chybné údaje na svojich stránkach.

Zraniteľné deti

"Pre deti je už prirodzené využívať technológie. Už od útleho veku vedia, ako sťahovať hry. Vyzývam rodičov, aby si dali pozor. Môže sa stať, že až za polovicu stiahnutých hier, ktoré sú ponúkané zadarmo, budú musieť zaplatiť vysoké účty, aby pokryli virtuálne tovary nevyhnutné k ďalšiemu kroku," uviedol v tejto súvislosti eurokomisár pre zdravie a spotrebiteľskú politiku Tonio Borg.

Vnútroštátne orgány z 26 členských štátov EÚ, Nórska a Islandu skontrolovali 333 internetových stránok vrátane 159 stránok, ktoré predávajú on-line hry. Z nich vybrali 76 percent na ďalšie preskúmanie z dôvodu pochybností o tom, či spĺňajú právne predpisy EÚ o ochrane spotrebiteľa. Z 55 internetových stránok, ktoré predávajú hry pre deti vo veku do 14 rokov, až 71 percent (39) zrejme nedodržiavalo zákony EÚ.

Zmluvné podmienky nie sú jasné

Hlavným problémom je najmä fakt, že zmluvné podmienky nie sú vždy jasne uvedené a spravodlivé. Ako problematické bolo identifikované aj právo odstúpiť od zmluvy. Spotrebiteľ ho totiž stráca, pretože sťahovanie sa začalo so súhlasom spotrebiteľa (stiahnutý výrobok nemožno vrátiť), od obchodníkov sa však vyžaduje, aby spotrebiteľov o tejto skutočnosti informovali ešte pred kúpou. Túto informáciu neposkytovalo 141 internetových stránok (42 percent).

Chýbajúce informácie o identite a adrese

EK za problém považuje aj to, keď chýbajú informácie o obchodníkovej identite a adrese. Obchodníci sú povinní uviesť na webovej stránke svoju identitu, poštovú adresu a e-mailovú adresu, aby ich mohli spotrebitelia kontaktovať - 121 internetových stránok (36 percent) tieto dôležité údaje neuvádzalo.

EK vypracovala aj doplnkovú štúdiu, ktorá odhalila ďalšie nedostatky, napríklad absenciu informácií o zemepisných obmedzeniach. To je dôležité, ak spotrebitelia môžu stiahnutý digitálny obsah používať len v mieste svojho trvalého bydliska, ale už nie v zahraničí. Obchodníci by mali o tom informovať, avšak 73 percent zo všetkých kontrolovaných internetových stránok túto informáciu buď zamlčalo, alebo ju "skrylo" do všeobecných podmienok, kde je náročné ju nájsť.

EK upozornila, že hry, ktoré vo svojej reklame uvádzajú, že sú "zadarmo", často zahŕňajú nejaký poplatok v neskoršej fáze nákupu. Takmer deväť z desiatich internetových stránok spotrebiteľov neinformovalo vopred o pridaných položkách alebo platbách vyžiadaných počas hry.
 

Vyberte región